Wednesday, November 20, 2013

TRANCE



















Redatelj Danny Boyle je več na početku svoje karijere zaslužio svoje mjesto na kultnom filmskom nebu, režirajuči jedan od inventivnijih filmova uopče, TRAINSPOTTING. Poslije njega je, pomamljen popularnom i zanimljivom pričom, a podrijepljen povečim budgetom i največom mladom zvijezdom tada, Leonardom Di Capriom, odlučio režirati i danas osporavani film ŽAL(THE BEACH), koji je podijelio publiku na one koji ga smatraju, ironično, plitkim, kao "žal" na kojem se film zbiva, i na one koje ga obožavaju. Iako je film financijski "izvukla" svijetska distribucija, na američkom tržištu je klasificiran kao kreativno, a ponajviše financijski promašaj, što je podosto obeshrabilo daljne Boyleove redateljske eskapade. No kroz te dvije godine Boyleovog "posta" od režiranja, odlučio se na rizičan potez. Naime odbivao je nekakve visokobudgetirane eksploatacijske projekte i uhvatio se u koštac s jednim "malim" projektom, zombi-sf-trilerom 28 DANA KASNIJE, koji je totalno neočekivano postao veliki hit(s obzirom na uloženih mizernih 8 milijuna dolara) i stekao svojevrsan mini kultan status medju pristašicama ovog žanra. Nastavio je s svojom "zlatnom kokom", piscom Alexom Garlandom, s kojim je suradjivao i na 28 DANA KASNIJE, i uhvatio se režiranja pretencioznog SF trilera SUNCE, koje je pokušao biti nekakva nova 2001 ODISEJA U SVEMIRU, no na kraju je ostao praznih rukava, kako kreativno, tako i financijski. Siptomatično i provjereno, Boyle se opet povukao s velike scene, čekajući još jedan mali-veliki projekt, i našao ga je, MILIJUNAŠ S ULICE(SLUMDOG MILLIONAIRE) osim što je osvojio srca diljem svijeta sa jednostavnom ali dirljivom i nadasve optimističnom pričom, osvojio je i onu "najvažniju", ili možda bolje kazano najvrijedniju filmsku nagradu u svijetu, Oscara, i to za najbolji film. Njegov slijedeči projekt 127 SATI je takodjer imao oscarovski prizvuk, no ostao je nenagradjen u godini u kojoj je dominirao KRALJEV GOVOR, ali je zato glavnog glumca Jamesa Franca uzdigao iz mediokriteta u kojem se nalazio i uvrstio na zvijezdano, traženo nebo Hollywooda. Tako smo došli i do Boyleovog, poslijednjeg, recentnog projekta TRANCE, koji nema službenog hrvatskog prijevoda, a bojim se da ni neče imati službenu hrvatsku kino produkciju, ponajviše zbog opče konfuzne distribucije ovog spomenutog filma. Film prati Simona(James McAvoy), zaposlenika renomirane galerije, koji uslijed pokušaja pljačke jedne od vrijednijih slika, izigravajuči heroja, sakrije sliku ali pri tom dobije po glavi od pljačkaša Francka(Vincent Cassel) i doživi amneziju. Franck ga nakon rehabilitacije nadje i prislilno pošalje kod stručnjakinje za hipnozu Elizabeth(Rosario Dawson) koja če mu pokušati izčeprkati iz mozga lokaciju 30 milijuna vrijedne slike. Zanimljiv, ali ponajviše pretenciozan projekt u kojem redatelj Boyle nije koristio svoju invenciju, nego je bojim se ponajviše plagirao(baš kao i s spomenutim SUNCEM) Nolanov MEMENTO, što nije njegov stil, i što mu očito ne leži. Naime, kroz poprilično originalna vizualna redateljska riješenja, i s već sad njemu poznatom pomalo iskrivljenom kamerom, pokušao je zakamuflirati zapravo ne tako dobru karakterizaciju likova i žrtvovao cijeli film, zbog "neočekivanog" završnog obrata, koji na pličoj, eksploatacijskoj razini funkcionira, ali na onoj višoj, se doima kao ponajviše isforsiran. Glumci su odradili odličan posao i veoma dobro "zavarali protivnika", što im je doduše bio i cilj. James McAvoy već duže vrijeme odlično balansira izmedju mainstreema(WANTED, X-MAN;FIRST CLASS) i nezavisnih uradaka(FILTH), tako idealno oblikuje svoju karijeru i ne upada u monotoniju. Vincent Cassel je već neko vrijeme "ona" francuska zvijezda koja je tražena u Hollywoodu, i koja to jako dobro iskorištava(OCEANOVIH 12, DRŽAVNI NEPRIJATELJ 1,2), baš kao što su to po svojim populacijskim generacijama činili Gerard Depardieu i Jean Reno, dok je biser filma Rosario Dawson(ALEKSANDAR, SEVEN POUNDS) koja plijeni pozornost jednostavnom lijepotom ali ne upada u zamku "eye candya" na setu, nego ima relevantnu i odlično odradjenu ulogu, definitivno njezina najupečatljivija uloga dosad. Sve u svemu jedan hrabar, ali nedorečen pokušaj genijalnosti, koji će vjerovatno ostati u sjeni svojeg žanrovski superiornijeg predhodnika MEMENTA, no svejedno veoma gledljiv i vizualno stimulativan film, koji vas neče razočarati.

ser
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More